Dansk-tysk brintforbindelse er vigtig brik i eksportmål
Energinet og en række europæiske TSO’ers beslutning om at rykke en dansk-tysk brintvision fem år frem til 2030 er godt nyt. Det er en vigtig brik i at opfylde målet om at gøre Danmark til nettoeksportør af vedvarende energi i 2030, lyder det fra Green Power Denmark.
![Power-to-X](/files/styles/landscape_thin_01/public/media/image/Brint-co2-h2-shutterstock_1508658467.jpg?h=f1075c9b&itok=WKT5N_9_)
Illustration: Shutterstock
Brint fremstillet af grøn strøm har kurs mod at blive en af fremtidens vigtigste energibærere både nationalt og internationalt.
Og med den unikke danske vindressource i Nord- og Østersøen in mente er nyheden om, at en række europæiske transmissionsansvarlige selskaber (TSO’er) har fremrykket visionen om en dansk-tysk brintforbindelse fra 2035 til 2030 sød musik i ørerne, mener Green Power Denmark.
- Den politiske Power-to-X-aftale indeholder en vigtig ambition om, at Danmark i 2030 skal være nettoeksportør af vedvarende energi, som må forstås som både grøn strøm, grøn brint og grønne Power-to-X-brændstoffer. Det stiller store krav til en accelereret udbygning af både den vedvarende energi og den bagvedliggende energiinfrastruktur, siger Michael Madsen, der er afdelingschef for Power-to-X i Green Power Denmark.
- Her er det positivt, at planerne om en dansk-tysk brintforbindelse fremrykkes til 2030, så den kan være med til at levere på målsætningen om Danmark som nettoeksportør.
Det er vigtigt, at brintinfrastrukturen også etableres internt i Danmark, så den grønne brint enten kan anvendes direkte eller videreforædles til grønne Power-to-X-brændstoffer.
I den grønne version fremstilles brint via såkaldt elektrolyse, hvor vand spaltes til brint og ilt ved hjælp af strøm fra vindmøller og solceller. Brinten kan både bruges direkte i bl.a. lastbiler, men kan også videreforarbejdes til mere avancerede grønne Power-to-X-brændstoffer som metanol og ammoniak til skibe og e-kerosene til fly.
Derfor gør Michael Madsen opmærksom på, at vi får brug for også at kunne transportere brint rundt i Danmark, så den kan komme hurtigt og effektivt hen, hvor den skal bruges eller forfines yderligere.
- Det er vigtigt, at brintinfrastrukturen også etableres internt i Danmark, så den grønne brint enten kan anvendes direkte eller videreforædles til grønne Power-to-X-brændstoffer, der blandt andet kan erstatte de nuværende fossile brændstoffer i skibe og fly, siger han.